بايدها ونبايد ها در اقتصاد خانواده
...جوان 2...

اقتصاد‎ ‎خانواده‎ ‎باید طوری مدیریت شود که بتواند نیازهای رو به افزایش افراد‎ ‎خانواده‎ ‎را پاسخ بگوید‎. ‎قدرت ‏تحلیل‎ ‎اقتصادی و سرمایه‌گذاری در‎ ‎خانواده‎ ‎از ضروریات است و میزان مصرف بر پایه آن تعیین می‌شود. بنابراین این فکر ‏که تمام بودجه یک‎ ‎خانواده‎ ‎فقط به نیازها و ذوق و سلیقه یک نفر پاسخ دهد کاری اشتباه است‎.‎

برای این‌که به‎ ‎اقتصاد‎ ‎خانواده‎ ‎خود سر و سامان دهید قبل از هر چیز باید یک برنامه داشته باشید‎.‎

برنامه‌ای که درآمد و هزینه‌ها را متعادل سازد و درآمد شما را در‎ ‎خانواده‎ ‎به بهره‌وری برساند. برای این کار باید بدانید چه ‏میزان پول را در چه زمانی، چه موردی و چه مکانی هزینه کنید‎.‎

برای این‌که بتوانید حساب و کتاب مشترکی داشته باشید باید قبلا برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده  را تمرین کرده باشید. ‏اگر در این امر تجربه‌ای ندارید اول مدتی این کار را تجربه کنید تا از دخل و خرج و برنامه‌ریزی برای آینده و هزینه‌های خانوار مطلع شوید.

اگر در‎ ‎خانواده‎ ‎شیوه درستی از هزینه‌کرد درآمدها صورت بگیرد و برای هر هزینه‌ای پیش‌بینی شده باشد این شیوه کارآمد ‏الگوی فرزندان نیز قرار می‌گیرد و یک شیوه درست در جامعه ترویج می‌شود‎.‎

بنابراین اگر شما‎ ‎اقتصاد‎ ‎خانواده‎ ‎خود را درست برنامه ریزی کنید در واقع‎ ‎اقتصاد‎ ‎زندگی فرزندانتان را برای آینده تضمین ‏کرده‌اید و به آنان آموخته‌اید که چگونه از پس مخارج خود برآیند‎.‎

برای این‌که بین دخل و خرج خود توازن ایجاد کنید باید نیازهای خود را بشناسید‎. ‎نیازهای واقعی آنها هستند که برای رشد ‏جسمی، ذهنی و روحی به آنها احتیاج دارید. تفریح سالم غذا و مسکن نیازهای واقعی هستند اما چیزی مثل سیگار و مواد ‏مخدر فریبنده‌هایی هستند که فقط پول شما را هدر می‌دهند‎.‎

حتی چیزهای کوچک‌تر مثل زیور آلات و مجسمه‌هایی که خارج از ظرفیت خانه شماست، تنقلاتی که مضر معرفی ‏می‌شوند و هر چیزی که مشابه کارآمد آن را در خانه دارید و فقط با تبلیغات فریبنده هوس کرده‌اید که آن را عوض کنید از ‏این دست نیازها به شمار می‌روند‎.‎

چشم و همچشمی، نداشت برنامه‌ریزی بلندمدت و آینده‌نگری می‌تواند شما را در معرض ولخرجی قرار دهد‎.‎
‏ ‏
حساب کتاب‌های مشترک
‏ ‏
وقتی زن شاغل باشد و همسرش در زندگی مشترک رعایت حقوق وی را نکند و برای خرج کردن پولی که هردو درمی‌آورند ‏با او مشورت نکند یا حساب مشترکی وجود داشته باشد و زن بیش از اندازه از آن برداشت کند حساب و کتاب‌های زندگی ‏مشترک به هم می‌خورد و گاه در این مورد دعواهای جدی رخ می‌دهد. برای این‌که جلو این نوع مسائل گرفته شود ‏راهکارهایی وجود دارد‎.‎

خانمی درباره تجربه خود در این مورد با ما صحبت کرده است.‏
او خانم 27 ساله و متاهلی است که در بانک کار می‌کند و همسر او نیز دبیر است. ‏

او و همسرش دو فرزند دارند. وی معتقد است‎ ‎حساب مشترک می‌تواند اعتماد و همکاری زوجین را نشان دهد‎. ‎

او می‌گوید: حساب‌کشی در مورد تک‌تک برداشت‌ها و خرج‌ها و خط‌کش گذاشتن در مورد همه مسائل مالی ‏در‎ ‎خانواده‎ ‎ایجاد تفرقه می‌کند. ‏

او می‌گوید: من و همسرم طی 8 سال زندگی مشترک کاملا همدیگر را شناخته‌ایم و اگر هریک خرج بزرگی داشته باشیم به ‏دیگری می‌گوییم و نظر او را می‌خواهیم واگر در‎ ‎خانواده‎ ‎پذیرفته شد برداشت از حساب عملی می‌شود. ‏

او می‌گوید: این شیوه، ما را به هم نزدیک‌تر کرده و هرگز اختلافی در مورد درآمد و هزینه‌کردمان نداریم. اما نرگس تجربه ‏دیگری دارد. او می‌گوید در ابتدای زندگی مشترکمان درآمد من و همسرم هردو در دسترس بود و معلوم نبود چه کسی پول ‏دیگری را خرج می‌کند. ‏

این بانوی 30 ساله و کارمند ادامه می‌دهد: ‌کم‌کم حس کردم همسرم پول‌ها را زیاد برداشت می‌کند و آن را جایی خرج ‏می‌کند یا سرمایه‌گذاری می‌کند. وقتی از او می‌پرسیدم ناراحت می‌شد و می‌گفت زن که نباید با حساب و کتاب خانه کار ‏داشته باشد. حتی وقتی می‌خواستم برای خودم چیزی مثل طلا یا اتومبیل بخرم معترض می‌شد‎.‎

این بود که بعد از یک دعوای حسابی و کلی قهر حساب‌هایمان را از هم جدا کردیم. مخارج من و خانه به عهده او گذاشته ‏شد و من پولم را برای هرچه بخواهم از جمله مخارج خانه خرج می‌کنم اما این یک وظیفه نیست، کمکی است که هروقت ‏بخواهم انجام می‌دهم و کسی نیز از من انتظار ندارد. ‏

حالا او هم فکر نمی‌کند من دارم سرمایه‌اش را هدر می‌دهم. حتی چند وقت پیش من با پس‌اندازم یک خانه خریدم و او ‏کاملا شوکه شده بود زیرا فکر می‌کرد حقوق من کمتر از آن است که بشود با آن چیزی خرید و من ولخرج‌تر از آن هستم ‏که چنین برنامه‌ریزی داشته باشم. حالا او نسبت به من اطمینان و احترام بیشتری قائل است و برای سرمایه‌گذاری‌هایش با ‏من مشورت می‌کند‎.‎


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 849
بازدید کل : 19751
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

Online User